Höst

September. Matti hjälpte mig att rensa ogräs och plantera lökar idag. Vi satte snödroppar, pärlhyacinter och krokus, scilla, mer krokus. Sedan förflyttade vi oss till baksidan av huset.
Två sorters rosa tulpaner och en mängd rosablommiga vitlökar fick samsas i den stenkantade rabatt som väntade på oss när vi flyttade in i december. Jag rensade den redan i somras, men Svea har nyttjat den nakna jorden som svalka. Årets sommar var ju den varmaste jag levt. Nytt försök till blomsterprakt nu alltså.
När vi ändå grejade i rabatten passade vi på att rensa de småplantor av ogräs som kommit. Dessutom placerade jag om de blommor jag hittat under sommaren. I grusgången fyndade jag två fröplantor riddarsporre. Hos mamma grävde jag upp några mindre exemplar av stjärnflocka. Idag tog jag upp ett par aklejor jag hittat på tomtgränsen. Det kan bli en präktig rabatt nästa år.
Håll tummarna!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

