Lokal marknad

Ännu ett viktigt inlägg i raden om åsiktsmognad. Eller vad man nu ska kalla det.

Jag gillar lokalproducerat. Man ska stötta ortens butiker. Service på hemmaplan är bäst.

Norrmejeriers produkter får massivt stöd av Älvsbyborna, liksom jordgubbar odlade här. Lokal kött-, ägg- och potatisproduktion, tillverkning av palt, mjukbröd och hus. Eget vatten, läskedrycker och däck testade i kommunen. Listan kan göras lång. Det är lätt att välja rätt när det mesta är så lättillgängligt.

Svårare är det dock att handla sällanköpsvaror lokalt. Många gånger är det hundratals kronor dyrare, och genom ett enda inköp på större ort, sparar man in respengarna. I det långa loppet vinner naturligtvis stormarknader på bekostnad av våra lokala leverantörer. Jag har börjat att medvetet välja Älvsbyns butiker även för mina större inköp.

Men. Hur mycket jag än skulle vilja, så finns inte allt jag behöver i Älvsbyn. Och när jag ändå reser till våra grannkommuner passar jag ofta på att köpa saker billigare. Jag står (tyvärr?) min egen plånbok närmast. Det värsta är att jag får dåligt samvete. Och inte för miljön, orten eller min by. Jag får dåligt samvete av det monotont dunkande mantrat ”stöd orten – handla lokalt”.

Otroligt många Älvsbybor med anknytning till företagare på orten blir klart förnärmade om jag handlat någon annanstans. Jag räknas som en svikare.

Jag vill handla lokalt och stödja ortens företag, men inte när den här inställningen är orsaken. I många andra sammanhang fungerar morötter bättre än piskor. Troligtvis även i detta sammanhang. Tack för ordet.

Kommentera

