Poppis med soppa

Häromdagen kokade jag mexicanasoppa. Enligt mig alltså, frågar du någon annan kanske det borde heta något helt annat. Men gott är det, och billigt. Bra mat alltså. Enda nackdelen är att det alltid blir så vansinnigt mycket, även om jag bara tar en kycklingfilé. Eller fördel. Jag brukar därför alltid bjuda mina härliga tantgrannar när mexicanan (säger man så?) serveras.

Är du sugen att testa?

  1. En kycklingfilé skärs i små små bitar och steks i smör.
  2. Fyll en större gryta med vatten och pytsa i så många kycklingbuljongtärningar som du tycker att det krävs för smakens skull.
  3. Riv 2 paprikor, 2 morötter, 2 palsternackor och 1/4 kålrot, strimla en snutt purjolök.
  4. Tillsätt grönsakerna, kycklingen i buljongen, samtidigt med tunn spagetti avsedd för soppor. Om spagettin är i nystan, krossa dem innan du lägger i dem i soppan.
  5. Dubbelkolla smaken och mängden buljong när allt är klart. För lite buljong – mer tärningar och mer vatten. För lite smak? Krydda på. Jag brukar tillsätta paprikapulver också.

Kommentera

