Miljötänket kommer

Allt eftersom jag blir äldre ändrar jag uppfattning om vad som är viktigt. Miljö, barnuppfostran, feminism, integration och andra stora ämnen är saker som jag vill berätta mer om. Saker som jag vill sätta mig in i ännu mer.

Ta vindkraften. Nära mig, i Markbygden, byggs just nu en enorm vindkraftspark. Den blir med sina 1101 vindsnurror Europas största. Det väcker känslor av varierande slag hos befolkningen.

Tidningen Hemslöds broderitävling.  Bidrag: Vindkraftverk Brodös: Jane Sohlberg

Tidningen Hemslöds broderitävling.
Bidrag: Vindkraftverk Brodös: Jane Sohlberg

Fler broderibidrag med miljötema hittar du här.

Personligen ser jag inte att det är helt och hållet positivt, det kommer troligen/självklart att ha påverkan på naturen och miljön, men vinsterna blir också enorma. Och då talar jag inte om ekonomiska vinster. Förnyelsebara bränslen är ett uttjatat begrepp. Men tänk efter. Förnyelsebara. Energi som kommer åter, igen och igen. Oavsett hur mycket eller hur lite vi använder av den.

Enligt mitt sätt att se saken är det ingen som äger vinden. Svevind lånar den för att disponera kraften till förbrukare av elektricitet. Dessa förbrukare får möjlighet att välja miljövänlig energi istället för traditionella källor. En win-win.

Jag vill dock tillägga att jag inte alls är någon professor i området, men åsikter kan man ju ha ändå. Och en åsikt kan man ändra om man upptäcker att man har fel. Men det jag ser är att den här typen av energi på sikt kan bromsa upp förstörelsen av miljön. Som jag plötsligt tycker är viktigt.

Hur tänker du?

Kommentera

