En stjärna lyser så klar

Äntligen har jag fått smygstarta min jul. Har längtat ett tag faktiskt. Igår kväll började jag, Mika lade sig tidigt, Lina också. Jag dammsög, skurade, diskade, strök gardiner, hängde upp julstjärnan och piffade kuddar och filtar i vardagsrummet. När det var klart vid elvasnåret kände jag mig ändå inte riktigt nöjd, undrar varför? Då kom jag på det. Tvättstugan.

Började röja av bänken och torka ur micron. Då kunde jag naturligtvis inte sluta. Sorterade i ordning i återvinningskassarna och bar ut hälften av alla grejor till garaget. Drog igång en tvättmaskin. Sopade och skurade, dammtorkade ordentligt, även i taket. Längtade efter att skruva bort fronten på tvättmaskinen och rengöra den, men avstod. Skurade ur några smutsiga hinkar istället.

Jag minns inte ens sist jag hade ett sådant här städil. Jag har ju börjat städa utan det, så det hinner liksom aldrig bli så starkt. Annat var det förr. Fast jag vet inte om det var bättre, bara annat. Och på tal om annat. I år är första julen som jag ska fira på riktigt. Min första jul med evangeliet. Riktigt trevligt. Det känns bra så här i uppladdningsfasen i alla fall.

Kommentera

