Att bygga kaninbur själv

Då jag fött upp kaniner en herrans massa år så har jag lyckats utvärdera en hel del burar och kommit på vad som är bra och mindre bra. För varje bur man haft kommer nya idéer att lägga på minnet ifall man ska bygga en ny bur någon gång. Här delar jag med mig av lite tips om du ska bygga bur själv.

Själva buren är klar. Det enda som fattas är ben och ett plåttak. Tänkte montera en typ av enkla handtag på sidorna också, så den blir lätt att flytta om det skulle behövas.

Materialåtgången var inte så stor. En del läkt (billigt meterpris) till ben, dörr och förstärkning, och två Plywoodskivor i tjockleken 12 mm. Fyra gångjärn och tre haspar/låsanordningar. Trallskruv är självborrande och därför väldigt praktisk eftersom att virket inte spricker. Gångjärnen fästes med kortare skruvar så att det inte sticker ut vassa delar som kaninen kan skada sig på.

Att använda 12 mm plywood gör att man kan skruva direkt i skivan utan att använda extra lister och liknande i hörnen, vilket i sin tur gör buren mer lättstädad. Jag gjorde höga trösklar/kanter utåt (ca 20 cm, men det räcker nog med 15 cm) för att kaninen ska kunna sprala runt i spånet utan att det skräpar utanför buren. Lagenlig hylla och dragskyddad bodel som funkar även om man vill ha kaninungar någon gång.

Jag drog till ordentligt i storleken, 0,5 kvadrat räcker enligt svensk lag för en kanin upp till 3 kg, men ju större desto bättre. Takhöjden ska vara minst 50 cm för att buren vara godkänd. Ska kaninen vistas mycket i buren är det ju bra om den kan röra sig ordentligt. Den här buren blev 180 x 60 cm, vilket ger ungefär en kvadratmeter att röra sig på.

Vill du läsa om vilka lagar och regler som finns kring hållande av kaniner så hittar du Jordbruksverkets regler här.
Jag vill dock understryka att det är minikrav och att en bur kan aldrig bli för stor. Bygger du större ryms fler aktiveringsgrejor som till exempel rör att springa genom och leksaker att leka med. Jag vill av skaderisken även rekommendera att enbart hålla kaniner ensamma, om det inte är två eller fler honom som vuxit upp med varandra. Har du två kaniner måste du ha möjlighet att sära dem om de skulle bli osams.

Så här kapade jag mina skivor:

Myggnät mellan dörr-ramen och det vanliga nätet utifall att det ska bo en hängörad kompis i buren. Vädurar är väldigt känsliga för knottbett och brukar få kala fläckar på huvudet under sommaren om man inte skyddar dem från knott. Att nätet och myggnätet monteras på insidan gör även att kaninen inte kan gnaga sönder dörren.

Kraftigt nät, kaniner kan bita av hönsnät hur lätt som helst och hundar har inga problem att forcera den typen av nät. Jag brukar använda putsnät, men det här var ännu kraftigare och fanns på den lokala järnaffären.

Burdörren öppnas neråt för att den inte ska vara i vägen när man ska ta ut sin kanin. Den blev lite för lång för att vara sidohängd. Jag ska komplettera med lister som skyddar barnens armar från de vassa kanterna av nätet.

Bodelen fick sin ingång uppifrån för att det ska bli så lite drag som möjligt. Taket ska byggas av en plåt med ordentligt utstick så det inte regnar in i buren.

Jag ska även sätta in en höhäck i buren. Jag önskar en med mindre maskor än de som finns i handeln, då svårigheten att få ut höet ger kaninen lite extra sysselsättning att plocka med. Alla sorters aktivering är bra. Höhäcken monteras med fördel högt, gärna under taket om konstruktionen tillåter. Det ger bra ställning för kaninen när den äter, plus att höet hålls rent och torrt.

Buren placeras i skuggan bakom garaget så att kaninen får det så behagligt som möjligt, utan stora temperaturväxlingar under sommaren. Den målas även röd så småningom så att den passar bättre till huset. Insidan ska behandlas med kallasfalt på botten och från golvet ca 15-20 cm upp på väggarna för att skyddas mot röta.

När jag lagt till ben och tak ska jag dela fler bilder i det här inlägget så du får se hur det blev när den är hundra procent klar.

One thought on “Att bygga kaninbur själv”

Kommentera

